BIO

english version

Patton is the story of two Belgium brothers, Sam and Max Bodson, and the group they formed in the 1990s.

Their first release, the Love Boat ep was recorded with bass player Philippe Koeune and released on Prohibited Records in 1997.
At this point, the group was decidedly angular and electronic, with lyrics showing a narrative approach that contrasted with the music’s abstract, post-rock influences.

Using the same angle of attack, the album J-R for jaune-rouge produced by f.lor was released in 2002.

After the interest provoked by J-R for jaune-rouge, the two brothers decided to step back and take some time to reflect. It was during this period that they were struck by the rough, rural blues sounds of the 1930s, especially artists such as Mississippi John Hurt, and Patton set about reworking and reinterpreting his style of rock ‘n’ roll. Exposing themselves to more ‘primary’ music such as John Fahey and AC/DC, they pruned back their sound using not only acoustic instruments but also homemade electronic objects, plunging their music into rough, contrasted, emotional territories.

The resulting second album Hellénique Chevaleresque Récital came out in 2010 on Matamore and Prohibited Rec.
At this point, the group returned to its initial duo, with Max playing bass and both acoustic and electric guitar, while Sam played drums and electronic elements.

Building on these elements, they combined their voices to construct their own vocal style.

C” – the third letter of the alphabet – is also the title of their forthcoming third album. Still a duo, the Patton boys explore their harmonic experimentation (both vocal and electronic) even further, taking surrealist lyrics and mixing bits of different languages to clash with a variety of synth sounds, all while maintaining their resolutely rock aspirations. Thanks to this colorful mix of sound and singular mix of English and French vocals, Patton forged music that was sequential, punctuated by cut-up slivers set in place like beacons for listeners. The vocals become instruments in themselves.

Produced entirely by the two brothers, who approach recording and mixing as an integral part of their creative process, “C” contains eight tracks. Listening through the record, different harmonic styles follow one after another, forming a coherent, orchestral whole. In the vein of previous albums, “C” is however composed in a more horizontal way.

Initially perceived by the listener as a revolving patchwork of sounds and melodic fragments, “C” quickly reveals itself as the band ‘s most ambitious pop attempt, and most accomplished project to date.

version française

Créé autour de la complémentarité des frères Sam et Max Bodson, Patton s’est formé en Belgique dans les années 90.

Love Boat, leur premier EP, enregistré avec l’aide du bassiste Philippe Koeune, paraît sur Prohibited Records en 1997.
C’est sous une forme anguleuse et résolument électrique que le groupe se déploie alors, les textes marqués d’une approche narrative contrastant les atmosphères abstraites et post-rock.

Composé sur cette même base, l’album “J-R for jaune-rouge”, produit par f.lor, sort en 2002.

De retour de l’intérêt crée par “J-R for jaune-rouge”, les deux frères passent par une phase réflexive, à distance. Frappés alors par le son brut du blues rural des années 30, de la musique de Mississippi John Hurt notamment, Patton retravaille et reformule son rock ’n roll. Exposés à des musiques plus “primaires” comme celles de John Fahey ou d’AC/DC, ils élaguent le son, et à l’aide d’instruments acoustiques mais aussi d’objets électroniques home-made, ils plongent leur musique dans une émotion brute et contrastée.

Il en résulte un 2e album intitulé “Hellénique Chevaleresque Récital” sorti en 2010 sur les labels Matamore et Prohibited Records. Le groupe se résout alors sous la formule du duo. Max joue la guitare acoustique et électrique ainsi que la basse, Sam est à la batterie et aux éléments électroniques. Tous deux y construisent déjà un univers vocal singulier en confrontant leurs voix.

C”, troisième lettre de l’alphabet, est également le titre de leur troisième album à paraître. Toujours sous la forme du duo, Patton remodèle le tissu de ses expérimentations en confrontant des textes surréalistes à des sons de synthés en tout genre, dans une orientation résolument rock. C’est grâce à ce mélange hétérogène de sons, et d’une combinaison singulière de textes chantés tour à tour en français et en anglais que Patton construit sa musique séquentielle. Les voix y deviennent des instruments de musique à part entière.

Intégralement réalisé par les deux frères qui envisagent la prise de son et le mixage comme des étapes inhérentes à leur composition musicale, “C” est composé de huit titres. Au fil de l’écoute, des univers harmoniques contrastés s’enchainent en formant un ensemble cohérent et quasi-orchestral. Dans la lignée des albums précédents, l’approche y est  plus horizontale, en séquence. Perçu au départ comme un patchwork de styles musicaux, cet album, le plus aboutit du groupe, révèle in fine un univers définitivement pop !

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